Mindfulness & Compassie

Mindfulness & Compassie

leeg

Over Mindfulness

Ook wel ‘aandachttraining’ genoemd is een krachtige methode om stress, chronische pijn en psychisch/fysiek lijden te verminderen en om te leren een actieve bijdrage te leveren aan je gezondheid en welzijn. Stress, pijn en lijden zijn met het leven verbonden. Welk effect het op je heeft, hangt sterk samen met hoe je er mee om gaat. Het zelf actief en bewust kunnen reageren op alle fijne en moeilijke zaken die zich voordoen in jouw leven, zorgt voor een duidelijke verbetering in de mate waarin je onder je problemen lijdt en in je mogelijkheden tot genieten.

Wat is Mindfulness?

Eenvoudig gezegd is mindfulness: aandacht schenken aan wat zich voordoet van moment tot moment, zonder oordelen, met mildheid. In plaats van voortdurend toe te leven naar doelen die ver in de toekomst liggen of te blijven hangen in het verleden, betekent mindfulness met een milde open aandacht aanwezig zijn bij wat nu is. Vanuit acceptatie kun je dan bewuste actie ondernemen. In de mindfulness training leer je hoe je steeds weer terug kunt keren in het hier en nu en om kunt gaan met gedachten en emoties die zich voordoen. Ook wanneer de omstandigheden in je leven moeilijk zijn, leer je zo goed mogelijk omgaan met wat zich aandient.

Voor wie?

Voor iedereen die de kwaliteit van zijn leven wil verbeteren, en in het bijzonder voor mensen die:

  • beter willen leren omgaan met moeilijke emoties (spanning, pijn, angst)
  • minder met gedachten bezig willen zijn (piekeren)
  • willen leren hun lichaam en hun klachten te accepteren/hanteren
  • kampen met somberheid en terugkerende depressies
  • zich in een druk leven staande willen houden met minder stress
  • meer momenten willen vinden van genieten, rust en inkeer

vaasje

Ontvang onze
Mindfulness e-mails

E-mail adres:
voornaam:
achternaam:

Oorsprong van de training

De training is eind jaren ’70 in de Verenigde Staten ontwikkeld door wetenschapper, schrijver en meditatieleraar Dr. Jon Kabat-Zinn onder de naam Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Hij heeft eeuwenoude meditatietechnieken verbonden met de moderne westerse psychologie. De afgelopen decennia hebben duizenden mensen de training gevolgd. Een variant is ontwikkeld door psychotherapeuten en heet Mindfulness Based Cognitive Therapie (MBCT). Bij Hart&Ziel volg je een combinatie van deze twee.

Resultaten:

Inmiddels is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan. Positieve resultaten van aandachttraining zijn gevonden bij mensen met chronische pijn, angststoornissen, eetstoornissen, slaapstoornissen, stressgerelateerde somatische en psychische klachten en depressie. Informatie over onderzoeksresultaten kunt u vinden op de volgende website: www.aandachttraining.info/research.html

De deelnemers geven de training bij Hart&Ziel gemiddeld het rapportcijfer ‘8’ en maken altijd een persoonlijk groeiproces door waardoor de kwaliteit van hun dagelijks leven steevast verbeterd!

Doe mee aan onze Mindfulness training

lees meer >

 

leeg

Mindfulness training

Mindfulness training

leeg

Mindfulness Training

Ook wel ‘aandachttraining’ genoemd, is een krachtige methode om stress, chronische pijn en psychisch/fysiek lijden te verminderen en om te leren een actieve bijdrage te leveren aan je gezondheid en welzijn.
Lees meer over wat mindfulness is en wat voor effect het kan hebben >

Mindfulness-training is opgebouwd uit:

  • Een persoonlijk intake gesprek, dit gesprek is vrijblijvend.
  • Acht wekelijkse groeps-sessies van 2,5 uur of acht individuele sessies van 1,5 uur.
  • Wekelijkse oefen-cd’s voor thuis en/of hand-outs om te lezen. Desgewenst kunnen er vervolgsessies worden gepland.

De training kan een aanvulling zijn op andere behandelmethoden, bijvoorbeeld individuele therapie en/of het gebruik van medicatie. Er zijn geen specifieke fysieke vereisten.

De sessies bestaan uit begeleide aandacht- en concentratieoefeningen, eenvoudige bewegingsoefeningen, zit- en loopmeditaties en oefeningen om het bewustzijn in het dagelijkse leven te vergroten. De ervaringen van deze oefeningen worden nabesproken. Ook wordt er aandacht besteed aan psycho-educatie.

Huiswerk, oefeningen met behulp van cd’s, vormt een wezenlijk onderdeel van de training. Motivatie, trouwe aanwezigheid en de bereidheid dagelijks 60 minuten aan de oefeningen te besteden zijn daarom voorwaarden voor deelname. In de nabespreking tijdens de bijeenkomsten kun je, als je wilt, je persoonlijke ervaringen delen.

De training wordt begeleid door 1 trainer. Voorafgaand aan de training zal een persoonlijk gesprek plaatsvinden om kennis te maken en na te gaan of de training bij je verwachtingen past. Om de geleerde vaardigheden blijvend in je leven te kunnen integreren zullen er na de training vervolgbijeenkomsten georganiseerd worden.

Praktisch

Data
De groepen starten 3x per jaar in januari, april en september.
Op woendagmiddagen van 13.00 – 15.30 uur.
Voor exacte data zie agenda >.

matt3

Trainer
Matt Stavenuiter-Tyssen, mede-eigenaar van eigen praktijk ‘Hart&Ziel’ , werkzaam als personal coach en Mindfulness-trainer. BIG-geregistreerd.

Locatie
De trainingen worden gegeven in onze sfeervolle praktijklocatie Centrum Hart&Ziel op de eerste verdieping van Sluijsweijdt 9.

Kosten
De kosten bedragen 560 euro voor de hele training inclusief intakegesprek en materialen. Voor betalingsvoorwaarden en zakelijk tarief zie hier. Werkgevers, en uitkeringsinstanties vergoeden soms de gehele of een gedeelte van de training. Bij specifieke indicaties betaalt de zorgverzekeraar de training. Ten aanzien van de zorgverzekering kunt u bij ons informeren.

Deelnemers
tussen de 10-12 personen.

Heb je behoefte aan meer informatie? Neem gerust contact op met Matt Stavenuiter-Tyssen:
e-mail: matt@hartenzielheiloo.nl
tel. 06 51991492

Meteen inschrijven?
Dat kan hier.

leeg

Reactie Deelnemers

Reactie Deelnemers

leeg

Reactie Deelnemers Mindfulnesstraining

Huisarts, 38 jaar:
‘aandacht voor mezelf, minder last van tijdsdruk, inzicht in mijn eigen automatische patronen. Het heeft me zoveel inzichten gegeven, dat het eigenlijk een cadeautje zou zijn voor iedereen om dit te leren! Prima burnout preventie.’

Medisch secretaresse, 40 jaar:
‘ik heb meer rust, ik geniet meer van dingen, een nieuw begin!’

Geestelijk verzorger, 50 jaar:
‘Dat het zingen van een leeuwerik me weer opvalt, dat ik kan glimlachen om een wolk.’

Administratief medewerkster, 36 jaar:
‘Ik ben gaan genieten van dingen waar ik eerder bang voor was. Ik heb meer rust in mijn lichaam en hoofd gevonden. Ik heb minder last van schrikreacties.’

Pedagoog, 42 jaar:
‘het is de combinatie van beweging en rust die het zo prettig maakt, zonder zweverig te zijn’

Onderwijzeres, 39 jaar:
‘voor mij was het stukje niet-oordelen en milde aandacht een eye-opener!’

Projectontwikkelaar, 52 jaar:
‘aandacht voor jezelf hebben, jezelf dat leren geven waar je veel uit kan halen’

Bouwvakker, 38 jaar:
‘ik heb ontdekt dat hart en hoofd te koppelen zijn, dat adem een fantastisch anker is, en dat het meteen toepasbaar is, niks zweverigs aan!’

Maatschappelijk werkster, 43 jaar:
‘ik heb geleerd iets te doen als ik nu depressief dreig te worden. Ik heb gereedschap ontdekt dat ik voortaan, altijd, de rest van mijnleven, kan gebruiken. En vooral ook: ik heb ervaren dat ik dat gereedschap kan gebruiken!’

Rechercheur, 36 jaar:
‘de stilte was voor mij een eye-opener’

Docente, 32 jaar:
Ik sta weer dichter bij mezelf en leef bewuster i.p.v. maar door te hollen. Ik heb geleerd om mij meer te openen. Door mijn verdriet en boosheid met respect te behandelen en ze te accepteren lijd ik er veel minder onder’

Huisvrouw, gepensioneerd onderwijzeres, 72 jaar:
‘het gevoel, minder angstig te zijn voor de toekomst, geeft rust. Ik ben op de goede weg hiermee’.

Arbeidsongeschikte vrouw, 39 jaar:
‘ik ben er nog niet, het leven kan erg moeilijk zijn, maar ook mooi, dat heb ik door de training wel leren inzien’.

Onderneemster, 43 jaar:
De rust, en dat ik zacht voor mezelf mag zijn, waren prettig. Dat ik mezelf als middelpunt, als uitgangspunt neem.’De training heeft me bewuster gemaakt van mijn mogelijkheden.’

Secretaresse, 35 jaar:
Ik begrijp nu hoe ik depressief kon raken en ik begrijp hoe ik kan zorgen dat ik eruit blijf. Ik weet hoe ik rust kan vinden en dat ik kan ‘Zijn’. Het is heel belangrijk voor me geweest.’

leeg

This is a protected area. Please enter your password to continue.
Compassie training

Compassie training

leeg

Compassietraining: ‘met mindfulness naar heartfulness’

Compassie:
Vriendelijkheid, gedeelde menselijkheid en mindfulness. Compassie geeft invulling daar waar je het gevoel kan hebben dat mindfulness ophoudt. Het is een manier van omgaan met lijden en zorgen voor welzijn en het geeft een richting aan je pad naar geluk.
Vanuit de mindfulnesstraining wordt het aspect ‘mildheid’ en ‘acceptatie’ verder verdiept en ontwikkeld. De beoefening is gericht op het ontwikkelen en cultiveren van je zachtere kanten en liefdevolle vriendelijkheid daadwerkelijk toe te passen, richting jezelf en je omgeving.

Compassie beoefenen voor jezelf en anderen:

  • Begrip opbrengen wanneer het leven moeilijk is, erkennen van lijden
  • Leren accepteren dat lijden onvermijdelijk deel uitmaakt van het leven
  • Emoties zonder oordeel en met zorgzame aandacht benaderen
  • Je communicatie onderzoeken en verbeteren

Ontwikkeling en resultaten:

  • Inzicht verwerven in elementen uit de westerse en boeddhistische psychologie die betrekking hebben op de beoefening van compassie
  • Uitbreiding van meditatievaardigheden in contact met ongemak, pijn of stress
  • Versterking van zorg- en kalmeringssysteem
  • Omgaan met oude pijn die je belemmert in het hier en nu
  • Interne en externe communicatie verbeteren en daarmee je relaties, inclusief die met jezelf!
  • Praktische toepassingen voor alledag

Praktisch

Data
De compassietraining bestaat net als de mindfulnesstraining uit 8 sessies van 2,5 uur, op vrijdagmiddagen van 13.00 uur tot 15.30 uur.  Ook wordt er weer een dagelijkse oefendiscipline thuis gevraagd met behulp van cd’s. De training is geschikt voor mensen die de mindfulnesstraining hebben gevolgd en zich verder willen ontwikkelen op dit pad.

Vooraf kan op verzoek van beide kanten een persoonlijk intakegesprek plaatsvinden.

Voor exacte data zie agenda >.

matt3

Trainer
Matt Stavenuiter-Tyssen, mede-eigenaar van eigen praktijk ‘Hart&Ziel’, werkzaam als personal coach en Mindfulness-trainer. BIG-geregistreerd.

Voor uitgebreide informatie kun je ook kijken op Compassietrainers Nederland

Locatie
De trainingen worden gegeven in onze sfeervolle praktijklocatie Centrum Hart&Ziel op de eerste verdieping van Sluijsweijdt 9.

Heb je behoefte aan meer informatie? Neem gerust contact op met Matt Stavenuiter-Tyssen:
e-mail: matt@hartenzielheiloo.nl
tel. 06 51991492

Meteen inschrijven?
Dat kan hier.

leeg

Vervolggroep Mindfulness & Compassie

Vervolggroep Mindfulness & Compassie

leeg

Vervolggroep Mindfulness & Compassie

Oefengroep voor ná de training Mindfulness en/of Compassie
Je kunt ieder moment instromen, je neemt altijd een jaarabonnement. Zo blijft de groep vertrouwd en veilig.

Tweewekelijkse bijeenkomsten op even weken.
Vrijdagmiddag van 17 tot 18.15 uur.
20 keer per jaar, investering 220 euro.

Data 2018

  • zomerstop
  • 7, 21 september
  • 5, 19 oktober
  • 2, 16, 30 november
  • 14 december

Data 2019

  • 18 januari
  • 1, 15 februari
  • 1, 15, 29 maart
  • 5, 19 april
  • 17, 31 mei
  • 14, 28 juni
  • 12 juli
  • zomerstop
  • 6, 20 september
  • 4, 18 oktober
  • 1, 15, 29 november
  • 20 december

Voor meer informatie en inschrijven,
neem contact op met Matt Stavenuiter-Tyssen:
e-mail: matt@hartenzielheiloo.nl
tel. 06 51991492

leeg

Inschrijven Mindfulness / Compassie training

Inschrijven Mindfulness / Compassie training

leeg

Schrijf je in voor de Mindfulness of Compassietraining

    naam

    adres

    postcode

    woonplaats

    e-mail

    telefoon

    Ik wil me graag inschrijven voor de training:

    MindfulnessCompassie

    Opmerking

    We gaan zorgvuldig om met je gegevens, lees hier ons Privacystatement.

    Om je aanmelding compleet te maken graag hier je betaling:

    Betalingsregeling altijd mogelijk in overleg.

    Datum:
    De Mindfulness groepen starten 3x per jaar in januari, april en september,
    op vrijdagochtend van 9.00 tot 11.30 uur.
    De compassie groepen starten 2x per jaar in maart en september,
    op vrijdagmiddag van 13.00 uur tot 15.30 uur.
    Voor exacte data zie agenda >

    Trainer:
    Matt Stavenuiter-Tyssen, mede-eigenaar van eigen praktijk ‘Hart&Ziel’ , werkzaam als personal coach en Mindfulness-trainer. BIG-geregistreerd.

    Locatie:
    De trainingen worden gegeven in onze sfeervolle praktijklocatie Centrum Hart&Ziel op de eerste verdieping van Sluijsweijdt 9.

    Kosten:
    De kosten bedragen 560 euro voor de hele training inclusief intakegesprek en materialen. Voor betalingsvoorwaarden en zakelijk tarief zie hier >. Werkgevers, en uitkeringsinstanties vergoeden soms de gehele of een gedeelte van de training. Bij specifieke indicaties betaalt de zorgverzekeraar de training. Ten aanzien van de zorgverzekering kunt u bij ons informeren.

    Deelnemers:
    Tussen de 10 en 12 personen.

    Heb je behoefte aan meer informatie? Neem gerust contact op met Matt Stavenuiter-Tyssen:
    e-mail: matt@hartenzielheiloo.nl
    tel. 06 51991492

    leeg